„Fero, kde si toľko s tým kamiónom?! – Šéfe, mal som po…. chŕŕr- piipiipii“ Tak podobný rozhovor patrí nepochybne ku koloritu každej dopravnej firmy. Teda, patril. Našťastie v súčasnosti už zriedkakedy je potrebné vôbec zdvíhať telefón. Stačí niekoľko klikov, a behom niekoľkých minút sa dispečing dokáže oboznámiť snáď o všetkých možných aj nemožných informáciách o aktuálnom stave vozidla a vývoji okolností, ktoré k momentálnej situácii bezprostredne viedli. Kde sa nachádza? Ako dlho stál na hranici? Kedy opustil nakládku? Koľko má nafty v nádrži? Dodržal povinný odpočinok? Nestráca tlak v pneumatike? Nie je preťažený? Všetko toto, a ešte omnoho viac údajov si dnes vieme vďaka pokročilým telematickým a sledovacím (tracking) systémom prakticky v reálnom čase vyčítať z pohodlia kancelárie či domova z obrazovky počítača, alebo vlastne už kedykoľvek a kdekoľvek vďaka všemohúcim vreckovým zázrakom, hneď niekoľkorakým spôsobom pripojeným na internet. Monitoring vozidiel je jednoduché a praktické riešenie, ako mať všetky potrebné informácie pod dohľadom.
Áno – vďaka pokročilej elektronike, pripojenej okrem nespočetných interných či periférnych senzorov aj na sieť riadiacej elektroniky v aute, ktorá dnes už pozostáva rádovo z desiatok mikropočítačov majúcich každý svoju vlastnú funkciu. Táto sieť sa nazýva CAN – controller area network (lokálna sieť riadiacich mikropočítačov) – analogicky k výrazu známeho bežnej domácej či firemnej siete navzájom prepojených PC počítačov zvanej LAN. Od polovice deväťdesiatych rokov, kedy bol prvýkrát tento koncept zavedený do masovej sériovej výroby v luxusnom Mercedese, prešiel unifikáciou a štandardizáciou do podoby, akú dnes poznáme – prakticky každé nákladné ale aj osobné auto nezávisle od výrobcu dnes pracuje na rovnakom princípe. Používa len málo sa líšiaci predpis digitálnej komunikácie – tzv. protokol, ktorý umožňuje aj ledva skúseným kutilom pripraviť si zariadenie, ktoré dokáže všeličo. Monitoring vozidiel tak umožňuje toho naozaj mnoho. Počnúc čítaním základných prevádzkových parametrov vozidla (otáčky, teplota motora, prietok paliva…) až po riadenie chodu motora (tzv. čiptuning).
Monitoring vozidiel samozrejme umožňuje nielen zobraziť aktuálne údaje, ale úplne všetko zároveň aj zaznamenáva, archivuje v serverových úložiskách. Tieto surové dáta sa ďalej spracúvajú a vyhodnocujú na základe precízne nastaviteľných algoritmov, ktoré nepreberné množstvo čiastkových dát kombinujú do súvislostí, a vo výsledku ponúkajú užívateľovi mnoho užitočných výstupov. Zákon káže každému podnikateľovi viesť podrobnú dokumentáciu o pracovných výkonoch firemných vozidiel a strojov. Tieto záznamy následne je potrebné dokladovať k výkazom spotrebovaných pohonných látok. Dobre však všetci vieme, že automobilky uvádzajú v technickej špecifikácii spotrebu paliva svojich výrobkov, ktorá je na míle vzdialená realite… A len vďaka reálne vyhodnotenej spotrebe paliva na základe zozbieraných telemetrických údajov je možné hodnoverne preukázať náklady na PHM, ktoré štátne úrady bez mihnutia oka prijmú. A nielen to. Zákazníci sa večne sťažujú a pokúšajú sa spochybniť účet, ktorý ste im vystavili za poskytnuté služby. Autobus neskoro prišiel na zastávku, kamión nepriviezol tovar včas, alebo Vám prišla pokuta za spôsobenú škodu v deň pred pol rokom na dvetisíc kilometrov vzdialenom mieste? Vašou jedinou nádejou je… preukázať sa údajmi z monitoringu vozidiel. Naše vozidlo nemohlo spôsobiť škodu, lebo v daný moment sa nachádzalo tam a tam, vtedy a vtedy…